Pressmeddelanden 2016

Perpetual Uncertainty / Samtidskonst i atomkraftens tidsålder
Pressmeddelande   •   Sep 16, 2016

Bildmuseets kommande utställning - Perpetual Uncertainty - samlar konstnärer från Europa, Japan, USA och Australien som undersöker erfarenheter av atomkraft, radioaktivt avfall, strålning och den komplexa relationen mellan kunskap och mycket långa tidsperspektiv. Utställningen öppnas på söndag 2 oktober av Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Rum för performance 2016
Pressmeddelande   •   Sep 09, 2016

​I ett samarbete med Vita Kuben bjuder Bildmuseet in till tre veckor med performance. Över tjugo akter av internationella och svenska konstnärer ingår i programmet för den gemensamma satsningen Rum för performance. Dessutom film, föreläsningar och workshops. Välkommen till invigningskvällen på tisdag 13 september kl 18:00. Kafé och bar.

Saara Ekström / Alkemi
Pressmeddelande   •   Maj 27, 2016

På söndag 12 juni öppnar Bildmuseet Saara Ekströms utställning Alkemi, ett urval av konstnärens allra senaste verk: video, fotografi, text och installationer som utgår från hennes fascination över alkemiska processer. Välkommen till pressvisning på torsdag 9 juni kl 10:00.

Fouad Elkoury / Den bästa dagen
Pressmeddelande   •   Maj 27, 2016

​​På söndag den 12 juni öppnar Bildmuseet en utställning av fotografen och filmaren Fouad Elkoury. Videoinstallationen Den bästa dagen handlar om att leva i en tid av krig. Välkommen till pressvisning på torsdag 9 juni kl 10:00.

Digging for Fire / Konsthögskolan Umeå 2016
Pressmeddelande   •   Apr 22, 2016

På lördag 7 maj öppnar Bildmuseet utställningen Digging for Fire med verk av årets avgångsstudenter från masterprogrammet i fri konst vid Konsthögskolan, Umeå universitet. Välkomment till pressvising på onsdag 4 maj kl 10:00.

Charles och Ray Eames
Pressmeddelande   •   Mar 29, 2016

​Välkommen till pressvisning av Bildmuseets utställning Charles och Ray Eames på fredag 15 april kl 10:00. Medverkar gör Eames Demetrios, chef för Eames Office och sonson till Charles och Ray Eames, samt Lotte Johnson, assisterande kurator vid Barbican Art Gallery.

Årets svenska bilderbok / Småkrypsboll
Pressmeddelande   •   Maj 04, 2016

Bildmuseet presenterar årets svenska bilderbok, Småkrypsboll av författaren Tove Pierrou och serietecknaren och illustratören Joanna Hellgren. En utställning med bilder och originalteckningar ur boken öppnar söndag 20 mars kl 14:00. Joanna Hellgren medverkar.

New York Times listar Dayanita Singhs fotobok som en av fjolårets bästa
Pressmeddelande   •   Jan 13, 2016

Bland de bästa fotoböckerna från 2015 finns Dayanita Singhs Museum of Chance (Steidl förlag), publicerad av Bildmuseet Umeå universitet i samarbete med MMK Museum für Moderne Kunst i Frankfurt. Det skriver New York Times.