Småkrypsboll / Årets svenska bilderbok

NYHET Bildmuseet presenterar årets svenska bilderbok, Småkrypsboll av författaren Tove Pierrou och serietecknaren och illustratören Joanna Hellgren. En utställning med bilder och originalteckningar ur boken öppnar söndag 20 mars kl 14:00. Joanna Hellgren medverkar.

Från torsdag 17 mars har journalister möjlighet att få en förhandsvisning och presentation av utställningen, och tid för intervju med Joanna Hellgren. Mejla önskad tidpunkt till presskontakt Helena Vejbrink senast måndag 14 mars.Pressbilder

Småkrypsboll / Årets svenska bilderbok visas på Bildmuseet 20 mars - 28 augusti 2016. 20 mars – 24 april är det bilderbokstema bildverkstaden, öppen för alla åldrar.

Huvudkaraktären i Småkrypsboll heter Omko och vill egentligen inte alls spela fotboll. Han håller sig så långt borta från bollen han kan när det är match. Men så får han syn på en snigel mitt på planen, en skalbagge, och en humla - de tycker nog också att bollar är hårda...

Juryn för bilderbokspriset skriver: "En tänkvärd antihjältehistoria om hur en omotiverad och drömmande liten fotbollspojke som kliver av sin match, kan få omgivningens tysta acceptans och respekt." De lyfter fram de oväntade bildlösningarna, de originella perspektiven, en ovanlig kolorit och stark naturkänsla i bilderna som samverkar med den effektiva och sakliga textens humoristiska undertoner.

Tove Pierrou (f. 1980) gör sin författardebut med Småkrypsboll. Hon är uppvuxen i Gävle och är efter studier i Uppsala bosatt i Belgien, där hon jobbar med EU-frågor och kommunikation.

Joanna Hellgren (f. 1981) är utbildad på Konstfack i Stockholm och har givit ut flera serieböcker. Hon har också illustrerat ett flertal bilderböcker i samarbete med författare som Jonatan Brännström, Åsa Lind, Moni Nilsson och Anna-Clara Tidholm. Hon har också illustrerat den nya utgåvan av Katarina Taikons böcker om Katitzi. De illustrationerna visas i en utställning på Umeå Folkets Hus under Littfest. Joanna Hellgren var en av de medverkande serietecknarna i Bildmuseets utställning Serier från norr (2013).

"Snöbollen - Årets svenska bilderbok" är ett nationellt jurybedömt bilderbokspris som har delats ut under Littfest sedan 2012. Varje år presenteras sedan den vinnande boken i en utställning på Bildmuseet. Bakom priset står Krumelur - föreningen för unga ord i norr i samarbete med Svenska Tecknare, Kulturföreningen Pilgatan, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland, Umeå kommun, Littfest och Bildmuseet.

För information om utställningen, kontakta

Brita Täljedal, museiintendent Bildmuseet och medlem i jurynför utmärkelsen Snöbollen – Årets svenska bilderbok.
090-786 7714, brita.taljedal@bildmuseet.umu.se

För att boka tid för förhandsvisning och intervju, kontakta

Helena Vejbrink, presskontakt Bildmuseet
090-7869073, helena.vejbrink@bildmuseet.umu.se