Digging for Fire / Konsthögskolan Umeå

NYHET På lördag 7 maj öppnar Bildmuseet utställningen Digging for Fire, av och med årets avgångsstudenter från masterprogrammet i fri konst vid Konsthögskolan, Umeå universitet.

Välkommen till pressvisning på onsdag 4 maj kl 10:00 och till vernissagen lördag 7 maj kl 14:00. Utställningen pågår därefter i två veckor, fram till söndag 22 maj.

Utställningstiteln Digging for Fire refererar till konstnärens arbetsprocess, att ihärdigt arbeta sig fram mot något formlöst och ännu inte gripbart. Utställningen är kulmen av fem års studier i fri konst och visar upp en bred variation av konstnärliga praktiker, där de individuella konstnärskapen fortsätter den pågående diskussion som en konstnärlig högskoleutbildning innebär och hjälper till att bygga. Studenterna har utvecklat självständiga arbetsmetoder utifrån sina specifika intressen och temperament.

Digging for Fire visar verk av konstnärerna Corazon Belen, Chiara Bugatti, Elin Båve, Thomas Hansson, Ludvig Helin, Hanna Una Holmquist, Josef Jägnefält, Viktor Lindberg, Elin Tui Lund, Jennifer Myerscough, Jakob Westberg och Samuel Åhlman. Huvudhandledare för utställningen var professor Christoph Draeger.

Pressbilder kommer inom kort att finnas här.

För ytterligare information, kontakta gärna

Lisa Lundström, museiintendent Bildmuseet
090-786 7012, lisa.lundstrom@bildmuseet.umu.se

PROGRAM TILL UTSTÄLLNINGEN

Pressvisning onsdag 4 maj kl 10:00
De tolv studenterna presenterar sina konstverk tillsammans med gruppens handledare, professor Christop Draeger.

Vernissage lördag 7 maj kl 14:00
Välkomstord av Swetlana Heger, rektor vid Konsthögskolan. Professor Christoph Draeger presenterar utställningen.

Tisdag 10 maj kl 18:30
Öppen visning av utställningen Digging for Fire

Söndag 15 maj kl 13:00Utdelning av stipendier bland de medverkande konstnärerna.
Öppet för alla intresserade.

Söndag 15 maj kl 14:00
Två av masterstudenterna ger en visning av utställningen, Jennifer Myerscough och Thomas Hansson. Språk: engelska.

Tisdag 17 maj kl 18:30
Utställningen Digging for Fire visas av masterstudenterna Jennifer Myerscough och Thomas Hansson. Visningen hålls på engelska.

Lördag 21 maj kl 12:00-16:00
Greenscreen-workshop i bildverkstaden, ledd av Hanna Una Holmquist assisterad av Jenny Simm. Vill du gå omkring i din drömvärld eller gömma dig i en myrstack? Du bjuds in till att skapa miljöer och sedan röra dig i dem genom att filma dig själv framför en så kallad greenscreen. Workshopen är gratis och passar alla åldrar. Drop-in, ingen föranmälan behövs.

Söndag 22 maj 12:00-16:00
Greenscreen-workshop i bildverkstaden, ledd av Hanna Una Holmquist assisterad av Jenny Simm. Du bjuds in till att skapa miljöer och sedan röra dig i dem genom att filma dig själv framför en så kallad greenscreen. Workshopen är gratis och passar alla åldrar. Drop-in, ingen föranmälan behövs.

Söndag 22 maj kl 14:00
Vid den sista visningen av utställningen Digging for Fire medverkar alla tolv konstnärer för att presentera sina verk.

Redaktör: Helena Vejbrink