"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet 24/4: 12–17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Marita Liulia / Son of a Bitch

2002-09-15 till 2002-10-13

Efter flera års djuplodande forskning kring femininitet gick den finska konstnären Marita Liulia (f. 1957) in för att studera det manliga. Det resulterade 1999 i Son Of a Bitch, en fristående fortsättning på Ambitious Bitch som visats på Bildmuseet under sommaren 2002.

I det digitala konstverket Son of a Bitch tar Marita Liulia oss med in i männens värld. Här möter vi Dr Jack L. Froid, psykoanalytiker och expert i maskulinitet. Han är själv spårlöst försvunnen men vi får vandra runt i hans virtuella lägenhet. Här finns spår av hans upptäckter och häpnadsväckande och humoristiska idéer om manlighet i den samtida västerländska kulturen. Intresset riktas mot framtiden snarare än mot det förflutna. En del av våra idéer om manlighet måste troligtvis omprövas. Vad betyder egentligen begreppet ”man”? Den virtuella betjänten Esco är vår guide. Marita Liulias gestaltning bildar tillsammans med Arvi Hirvonen ljudsättning ett spännande och innehållsrikt konstverk som till sin form liknar ett episkt dataspel.

I Dr Jack L. Froids lägenhet döljer sig överraskningar under följande rubriker:
• Konsten att vara man
• Låt Bitchen själv handleda dig i säng- & konversationskonsten.
• Idealmannen 2000
• Kvinnliga/manliga kroppar
• Det manliga livets Jackpott
• Fäder och söner
• Patriarkatets förfall
• Glöm Freud, strunta i Lacan
• Låt Satan själv förstärka din maskulinitet

Marita Liulia kan med rätta kallas pionjär inom digital konst. Hennes verk Maire från 1994 var ett av de första multimediakonstverken som producerades i cd-romformat. Med Ambitious Bitch fick hon 1996 sitt internationella genombrott. Andra verk är Tarot, 2001 samt MANIPULATOR performance/web-projekt i samarbete med Kimmo Pohjonen och Aki Suzuki, som hade sin premiär under Ars 01 i Helsningfors. Hon har fått flera prestigefulla priser bl.a. Prix Möbius International, Prix Ars Electronica och State Award of Finland.