Pressmeddelanden 2018

Ângela Ferreira / Pan African Unity Mural
Pressmeddelande   •   Nov 01, 2018

​Ângela Ferreira intresserar sig för postkoloniala frågor och hur arkitektur och miljöer bär spår av historia, politik och ideologi. I Pan African Unity Mural, konstnärens första separatutställning i Skandinavien, presenterar hon skulpturer och muralmålningar på olika platser i Bildmuseet. Pressvisning på torsdag 15 nov 10:00 (OSA) och vernissage fredag 16 nov 17:00-21:00 .

Entangle / Konst och fysik
Pressmeddelande   •   Nov 01, 2018

Svarta hål, mörk materia, gravitation, rymd, tid och rörelse är fenomen som fascinerar både forskare och konstnärer. Bildmuseet presenterar Entangle / Konst och fysik, en utställning med måleri, installation, mode, skulptur, film, digital konst och fotografi inspirerad av vetenskapen om de fundamentala villkor som skapar och styr vår värld. Pressvisning torsdag 15 november 10:00 (​OSA).

William Kentridge / The Refusal of Time
Pressmeddelande   •   Sep 26, 2018

​Kan vi någonsin verkligen förstå tidens flykt i en värld i ständig förändring? Som den första konstinstitutionen i Sverige presenterar Bildmuseet, Umeå universitet, William Kentridges The Refusal of Time. Den storskaliga installationen öppnar för allmänheten på fredag 12 oktober. Pressvisning på torsdag 11 oktober kl 10.00 (OSA).

Pressfrukost med presentation av höstens program
Pressmeddelande   •   Aug 21, 2018

Ekologi, kropp, rörelse, tid, fysik och frågor om kolonialism och demokrati. Höstens program på Bildmuseet bjuder på politik och estetik, världskonst och lokala samarbeten. Välkommen till pressfrukost på tisdag 28 augusti kl 10 då du får veta mer om våra närmaste satsningar.

Rum för performance 2018
Pressmeddelande   •   Jul 09, 2018

Den 7-9 september arrangeras Rum för performance, en intensiv helg som fyller både Norrlandsoperans och Bildmuseets lokaler med performance från såväl Sverige som andra länder. Allt på programmet är gratis för att locka nyfikna att se föreställningar och konstperformance de annars inte har möjlighet att se i Umeå.

Ekologins visionärer
Pressmeddelande   •   Jun 07, 2018

15 juni öppnar Bildmuseet Ekologins visionärer, med verk av internationella konstnärer som föreslår mer hållbara inställningar till människans plats på jorden. Video, ljud, teckningar, böcker och installationer av: Ursula Biemann & Paulo Tavares, Carolina Caycedo, Futurefarmers, Marjetica Potrč, Samuel Roturier, Erik Sjödin, Leena Valkeapää & Oula-Antti Valkeapää samt Elin Már Øyen Vister.

Jochen Lempert / Plötslig vår
Pressmeddelande   •   Jun 07, 2018

Bildmuseet presenterar konstnären och fotografen Jochen Lempert genom separatutställningen Plötslig vår. Med analog 35-mm kamera har Lempert allt sedan tidigt 1990-tal registrerat djur och naturfenomen, och hans bilder har visats på stora konstmuseer över världen. Hans första utställning i Norden och den öppnar på Bildmuseet den 15 juni.

C.R.E.A.M. / Konsthögskolan Umeå 2018
Pressmeddelande  •   Apr 24, 2018

​Under Bildmuseets Art Friday den 4 maj öppnar den årliga avgångsutställningen av studenter på masterprogrammet vid Konsthögskolan i Umeå, kulmen på fem års studier i fri konst. Välkommen till pressvisning på torsdag 3 maj 10:00-12:00.

John Akomfrah / Purple
Pressmeddelande   •   Apr 03, 2018

Bildmuseet presenterar ett nytt verk av den brittiske konstnären och filmaren John Akomfrah, hans största projekt hittills. Purple är en trollbindande sexkanalig videoinstallation om människans relation till naturen och planeten. Välkommen till pressvisning på torsdag 12 april klockan 10:00-12:00, konstnären medverkar. Utställningen öppnar 13 april 2018 kl 19:00.

​Bildmuseets utställning topp 20 i Europa
Pressmeddelande   •   Mar 16, 2018

Den brittiska tidningen The Guardian har placerat Bildmuseets Dada är dada på en lista över de 20 mest sevärda konstutställningarna i Europa just nu. Utställningen presenterar måleri, teckning, dokument, fotografi, collage, objekt, ljudinspelningar och film från en av 1900-talets mest inflytelserika konströrelser.

Årets svenska bilderbok / Fågeln i mig flyger vart den vill
Pressmeddelande   •   Mar 08, 2018

Under Art Friday med Littfest 16 mars öppnar Bildmuseet utställningen Årets svenska bilderbok / Fågeln i mig flyger vart den vill. Författaren och bildskaparen Sara Lundberg medverkar under vernissagen. Pressvisning av utställningen från torsdag 15 mars enligt överenskommelse.