Öppet idag: 12–17

Årets bilderbok presenteras på Bildmuseet

NYHET Under Art Friday med Littfest 16 mars öppnar Bildmuseet utställningen Årets svenska bilderbok / Fågeln i mig flyger vart den vill. Författaren och bildskaparen Sara Lundberg medverkar under vernissagen.

Pressvisning av utställningen från torsdag 15 mars enligt överenskommelse, liksom intervju med Sara Lundberg och museiintendent Brita Täljedal, som också ingår i prisjuryn. Vernissage fredag 16 mars kl 19:00 under Littfestkvällen på Bildmuseet. Välkommen!

Vad gör man då det känns omöjligt att leva upp till allt som förväntas av en? Vad gör man om man bär på en längtan efter något som man själv knappt kan sätta ord på? Fågeln i mig flyger vart den vill är en berättelse inspirerad av konstnären Berta Hanssons måleri, hennes brev och dagboksanteckningar. Boken berättar om en blivande konstnär och hennes uppväxt i en liten jämtländsk by i början av 1900-talet. Sara Lundberg, som skapat både bild och text, mottar priset för bästa svenska bilderbok i mars 2018 under Littfest, Umeå internationella litteraturfestival. Förra året tilldelades Fågeln i mig flyger vart den vill också Augustpriset. I Bildmuseets utställning presenteras Sara Lundbergs originalbilder och skisser till boken.

Sara Lundberg (f. 1971) är illustratör och författare, utbildad på McDaniel College, USA och Kungliga Konsthögskolan, och verksam i Stockholm. Hon har medverkat som illustratör i mer än 30 barnböcker. Med boken Vita Streck, 2009 debuterade hon som författare, och har sedan dess skapat både text och bild för ytterligare fyra bilderböcker. Sara Lundbergs arbete har uppmärksammats med flera priser och utmärkelser, förutom Snöbollen och Augustpriser även Svensk Bokkonst, Elsa Beskow-plaketten och Expressens ungkulturpris Heffaklumpen.

Det nationella bilderbokspriset Snöbollen har till syfte att uppmärksamma bilderboken som konstnärligt verk och uppmuntra upphovspersoner och förlag att tänja på bilderbokens konstnärliga gränser, både vad gäller innehåll och form. Priset som i år delas ut för sjunde gången initierades av Krumelur ­­– föreningen för unga ord i norr. Bakom priset står också Umeå Kultur, Kulturföreningen Pilgatan, Länsbiblioteket i Västerbotten, Mittuniversitetet, Littfest, Svenska Tecknare och Bildmuseet, Umeå universitet.

Program och mer om för littfestkvällen på Bildmuseet 16 mars

Kontaktinformation

För att boka förhandsvisning och intervju, kontaktaHelena Vejbrink, presskontakt
helena.vejbrink@bildmuseet.umu.se, 090-7869073