Pressmeddelanden 2017

Dada är dada
Pressmeddelande   •   Nov 09, 2017

​I utställningen Dada är dada presenterar Bildmuseet måleri, teckning, dokument, fotografi, collage, objekt, ljudinspelningar och film från en av 1900-talets mest inflytelserika konströrelser. Verken har lånats in från privata samlare och museer runt om i Europa. Utställningen öppnar på Bildmuseet på fredag kväll den 17 november.

Do Ho Suh / Passager
Pressmeddelande   •   Nov 09, 2017

På fredag 17 november öppnar Bildmuseet en separatutställning med Do Ho Suh, konstnärens första i Skandinavien. Museets översta våningsplan fylls av en stor installation av transparenta textila strukturer. Dessutom videoverk och teckning där konstnären på olika sätt undersöker arkitektur som fysiska och mentala rum.

Amar Kanwar / The Sovereign Forest
Pressmeddelande   •   Okt 16, 2017

​På fredag 20 oktober kl 19:00 öppnar Bildmuseet en utställning av den uppmärksammade konstnären och filmaren Amar Kanwar. The Sovereign Forest är en poetisk betraktelse över exploatering och dess konsekvenser i den indiska delstaten Odisha. Välkommen till pressvisning på torsdag 19 oktober kl 10:00. Konstnären medverkar.

Ana Mendieta / Omsluten av tid och historia
Pressmeddelande   •   Jun 01, 2017

​Blod, eld, jord, vatten och den egna kroppen - Ana Mendietas poetiska och drabbande verk från 1970- och 1980-talet är en säregen balansakt mellan utsatthet och styrka. Välkommen till Bildmuseet på torsdag 15 juni kl 10, till pressvisning av den största presentationen av Mendietas konstnärskap som visats i Sverige.

Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen
Pressmeddelande   •   Maj 10, 2017

På lördag 20 maj firar Bildmuseet 5 år på Konstnärligt campus. Två nya utställningar öppnas under festkvällen. En av dem är Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen - lågmälda akvareller, väggmålningar, ljud- och videoverk inspirerade av palestinsk folklore. Pressvisning på tors 18 maj 10:00. Jumana Emil Abboud medverkar. Samtidigt förhandsvisas Roger Mettos utställning.

Bildmuseet firar 5 år på Konstnärligt campus
Pressmeddelande   •   Maj 10, 2017

​På lördag 20 maj kl 18-01 firar Bildmuseet 5 år på Konstnärligt campus och bjuder in till en festkväll med konst, musik, mingel och dans. I programmet finns konstnärerna Jumana Emil Abboud och Roger Metto, artisten Iiris Viljanen, acidtechno-duon Bottenvikens silverkyrka och dj-kollektivet Liquid Sky. Performance, konstquiz, kafé och bar.

Roger Metto / Kryosfär
Pressmeddelande   •   Maj 10, 2017

På lördag 20 maj firar Bildmuseet 5 år på Konstnärligt campus. Två nya utställningar öppnas under festkvällen, en av dem är Roger Metto / Kryosfär med målningar av storslagna bergsmassiv och djupa dalgångar i en högt uppdriven färgskala. Välkommen till pressvisning på torsdag 18 maj 10:00. Roger Metto medverkar. (Samtidigt förhandsvisas Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen).

Fool's Gold / Konsthögskolan Umeå 2017
Pressmeddelande   •   Apr 25, 2017

​Årets examensutställning av masterstudenterna vid Konsthögskolan i Umeå öppnar på Bildmuseet på lördag 6 maj. Verk av Razvan Anghelache, Ellen Angus, Jessika Björhn, Simon Gran Danielsson, Jonas Malmberg, Anna Olaes Parker, Cia Ringertz, Jonas Silfversten Bergman, Jenny Simm, Annika Stridh och Melanie Wiksell. Välkommen till pressvisning på torsdag 4 maj 10:00.

Årets svenska bilderbok / Djur som ingen sett utom vi
Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017

Juryn för det nationella bilderbokspriset Snöbollen har utsett Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark och Linda Bondestam till den bästa svenska bilderboken i 2016 års utgivning. Priset delas ut under Littfest och i samband med det presenteras boken i en utställning på Bildmuseet.

Ny bok: The Nuclear Culture Source Book
Pressmeddelande   •   Jan 05, 2017

Trettio år efter Tjernobylkatastrofen och fem år efter att tsunamin slog in mot Fukushima är frågor kring kärnteknik och strålning ett viktigt tema i samtidskulturen. Bildmuseets utställning Perpetual Uncertainty och The Nuclear Culture Source Book - publicerad i samarbete med Arts Catalyst och Black Dog Publishing - undersöker hur kärntekniksamhället har påverkat samtida konst och kultur.

Senast uppdaterad: 2022-05-03