Öppet idag: 12–17

Årets svenska bilderbok / Djur som ingen sett utom vi

NYHET Juryn för det nationella bilderbokspriset Snöbollen har utsett Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark och Linda Bondestam till den bästa svenska bilderboken i 2016 års utgivning. Priset delas ut under Littfest och i samband med det presenteras boken i en utställning på Bildmuseet.

Idag offentliggör juryn vilken av bilderböckerna i 2016 års utgivning som är årets bästa svenska Bilderbok. Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark och Linda Bondestam vinner priset med motiveringen:

Djur som ingen sett utom vi är en bilderbok som rymmer stoff för både barn och vuxna att återkomma till och fundera över, länge. Linda Bondestams suggestiva och skarpa bilder av osedda inre djur och den underfundiga, filosofiska och ibland melankoliska poesin av Ulf Stark följer varandra kongenialt. Läsarna känner igen sig själva och varandra i de fantastiska djuren, tryggt ledsagade och förkovrade av Bondestams och Starks kunnande och värme.

Läs pressmeddelandet på Snöbollens webbplats

Priset delas ut på Littfest – Umeå Internationella Litteraturfestival, fredag 17 mars 2017 kl. 14.00 på Umeå Folkets Hus. Samma kväll öppnar en utställning med bilder ur boken på Bildmuseet. Vid vernissagen kl 19.00 finns både författaren Ulf Stark och bildskaparen Linda Bondestam på plats för att berätta om sin bok.

Ulf Stark (f. 1944) är en av Sveriges mest kända författare. Han har skrivit mer än hundra böcker och är översatt till 35 språk. Författarskapet omfattar allt från bilderböcker till romaner för ungdomar. Han har skrivit filmmanus baserade på många av böckerna, och fått utmärkelser som Augustpriset, Deutsche Jugendliteraturpreis, en Guldbagge för för bästa manuskript och en Emmy för bästa tv-serie.

Linda Bondestam (f. 1977) har illustrerat tiotals barnböcker både i Finland och andra länder, och hör till de mest framstående barnboksillustratörerna i Norden. Bondestam har nominerats till Finlandia Juniorpriset två gånger, Astrid Lindgren Memorial Award 2010 och 2011 och Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2013. Linda Bondestam är utbildad till illustratör vid Kingston University i London.

Djur som ingen sett utom vi kom ut 2016, i Sverige på Berghs förlag och i Finland på Förlaget. Boken var nominerad till Augustpriset.

Redaktör: Helena Vejbrink