Networking North

Genom portfoliovisningar, föreläsningar, samtal och workshops och individuell handledning bidrar Bildmuseet till utveckling och internationalisering av bildkonstscenen i norra Sverige. Genom att skapa möten mellan konstnärer i norra Sverige och curatorer från olika delar av världen delar vi med oss av vårt internationella kontaktnät.

Projektet Networking North inleddes under hösten 2020 med en digital portfoliovisning där tjugofem konstnärer från de fyra nordliga länen presenterade sig för sexton internationella curatorer. Under två dagar genomfördes 200 individuella samtal där konstnärerna presenterade sina konstnärskap genom bilder och videoklipp från pågående projekt.

Projektets syfte är att öka konstnärernas kontaktnät och att samtidigt ge internationella curatorer möjligheter att få veta mer om konstnärer i norra Sverige.

Networking North drivs av Bildmuseet i samarbete med konstkonsulenterna i Västerbottens, Norrbottens, Västernorrlands och Jämtlands län. Projektet kan genomföras med hjälp av ett treårigt stöd från Region Västerbotten.