Årets IASPIS-stipendiater

Varje år delar IASPIS i Umeå ut två internationella konstnärsstipendier för arbetsresidens i Umeå under tre månader. Årets stipendiater är konstnärerna Yingmei Duan från Beijing och Geoff Robinson baserad i Melbourne. Konstnärerna kommer att vistas i Umeå under hösten 2021.

Yingmei Duan är en del av den kinesiska avantgarden och baserad i det legendariska konstdistriktet i Pekings East Village. 1995 deltog hon i föreställningen To Add One Meter to an Anonymous Mountain som anses vara en av de kinesiska klassikerna i samtidskonsten och ingick 2014 i Bildmuseets utställning Right is Wrong / Four Decades of Chinese Art from the M+ Sigg Collection. Yingmei Duan verkade 1993-1995 i East Village som frilansande konstnär, vilket ledde till ett intresse för performancekonst och har haft en stor inverkan på hennes senare karriär. 2000 började hon studera vid Marina Abramović på HBK Braunschweig i Tyskland, och sedan dess har Yingmei Duan helt ägnat sig åt performance som sitt konstnärliga uttryck.

Geoff Robinson är en Melbourne-baserad konstnär. Han skapar händelsebaserade konstverk som utnyttjar de temporala egenskaperna hos ljud och performance samt rumsliga förhållanden för att riva upp tidsmässiga skikt på fysiska platser. Robinson har presenterat konstnärliga projekt med Titanik i Turku, Finland; Bus Projects och Liquid Architecture i Melbourne, Australien; och MoKS i Mooste, Estland. Han tilldelades Melbournepriset för Urban Sculpture 2014 och slutförde sin doktoranprojekt, Durational Situation, vid MADA, Monash University i Melbourne, 2018.

Värdar för stipendiaterna är de lokala IASPIS-parterna i Umeå: Umeå Kommun (Moa Krestesen), Konsthögskolan vid Umeå universitet (Micael Norberg), Bildmuseet vid Umeå universitet (Lisa Lundström), Vita Kuben ( Helena Wikström), Museum Anna Nordlander (Madelaine Sillfors) och galleri Verkligheten (Sebastian Adolfsson)