"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 12-17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Rafael Lozano-Hemmer / A Draft of Shadows

2014-11-02 till 2015-04-26

Konstnären Rafael Lozano-Hemmer arbetar med robotstyrt ljus, radiovågor, rörelsesensorer, filmprojektioner, animeringar i realtid och platsspecifika ljud och röster. I hans storskaliga installationer möts det virtuella och det verkliga.

Rafael Lozano-Hemmer är framför allt känd för sina storskaliga interaktiva verk i stadsmiljöer. A Draft of Shadows visar tre interaktiva verk som tillsammans upptar Bildmuseets två översta våningsplan. Han använder sig av den avancerade teknologi som omger oss i dagens samhälle och bjuder in besökaren att vara medskapare. Med hjälp av dina rörelser och din puls får verken ett eget liv bortom konstnärens kontroll.

I Pulse Room blinkar ett hav av glödlampor i takt med besökarnas hjärtslag och Frequency and Volume är en lekfull ljudinstallation som besökaren påverkar med sin egen skugga. Utställningens tredje installation, The Year's Midnight, låter betraktaren se vit rök stiga ur sin egen blick.

Rafael Lozano-Hemmer (f. 1967, Mexico City) bor och verkar i Montreal, Canada. Hans verk har visats på biennaler i Sydney, Liverpool, Shanghai, Istanbul, Sevilla, Seoul, Havanna och New Orleans, och finns i samlingar på bland annat Museum of Modern Art i New York och Tate Modern i London. 1999 genomförde Lozano-Hemmer den uppmärksammade Vectorial Elevation, då över 800 000 människor deltog via Internet och skapade ljusformationer på himlen över Zocalotorget i Mexico City. Han representerade Mexiko på Venedigbiennalen 2007 och utförde platsspecifika verk för Guggenheims 50-årsjubiléum 2009 och vinterolympiaden i Vancouver 2010.

A Draft of Shadows, producerad av Bildmuseet, är Rafael Lozano-Hemmers första separatutställning i Skandinavien. Utställningens titel anspelar på Octavio Paz diktsamling med samma namn. Samtidigt är han också aktuell i Digital Revolution, en grupputställning producerad av Barbican Centre, London, som just nu visas på Tekniska museet i Stockholm.

Tack till Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Spanska ambassaden i Stockholm.