Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 12-17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Reynier Leyva Novo / El polvo, la sangre, el sueño común

2013-02-24 till 2013-05-26

Med stort intresse för sitt lands historia utforskar, ifrågasätter och iscensätter Reynier Leyva Novo olika versioner av Kubas förflutna. Särskilt fokuserar han på perioden kring frigörelsen från Spanien 1898. El deseo de morir por otros  (Viljan att dö för andra) består av avgjutningar av vapen som användes vid olika sammandrabbningar. Ett annat verk, Los olores de la guerra (Krigets dofter), utgörs av en samling parfymer som fått namn efter generaler och de platser där de ledde sina trupper. Verken kan också läsas i relation till dagens socialistiska kubanska samhälle och dess starka nationalism.

Reynier Leyva Novo (f. 1983) bor och verkar i Havanna. Han har deltagit i ett flertal utställningar i Kuba, samt på Venedigbiennalen (2011), MARTE (Museum of Contemporary art) San Salvador, El Salvador (2011); Liverpool biennial, Storbritannien (2010); A gentil carioca, Rio de Janeiro, Brasilien (2008). Det här är konstnärens första separatutställning utanför Kuba.

El polvo, la sangre, el sueño común översatt till svenska betyder: Dammet, blodet, den gemensamma drömmen.

Läs om de verk som ingår i utställningen

Reynier Leyva Novo / El polvo, la sangre, el sueño común visas på Bildmuseet 24 februari - 26 maj 2013. Här följer en kort presentation av de verk som ingår i utställningen.

El patriota invisible, 2007
[Den osynliga patrioten]
DVD 8:45 min.
Samling Museo Nacional de Bellas Artes, Havanna, Kuba
Musikalisk tolkning och framförande: Gerald Moya
Ljud- och bildinspelning: Alejandro Lugo

El patriota invisible är en samtida tolkning av La Bayamesa, den kubanska nationalsången som komponerades 1867 av Perucho Figueredo. Melodin visslades och sjöngs som ett uttryck för patriotism innan den blev en officiell nationalsång och fick en mer högtidlig karaktär. Konstnären Reynier Leyva Novo bad den unge kubanske musikern Gerald Moya att göra en variation av originalpartituret. I videon El patriota invisible ser man en gitarrhals och fingrar som markerar ackorden på strängarna mot en svart bakgrund. Verket är en hyllning till anonyma hjältar, de okända och obemärkta individer som formar historien.

Los olores de la guerra,2009
[Krigets dofter]
Dofter, glasflaskor och vinyltext 

Dessa parfymer har skapats utifrån karaktäristiska dofter hämtade från tre sammandrabbningar under Kubas självständighetskrig på 1800-talet: Jimaguayú(tioårskriget, 1868-1878), Dos Ríos och San Pedro (La Guerra del 95, 1895-1898). Att konstnären valt att komponera dofter till minnet av just dessa sammandrabbningar beror på att tre av landets stora ledare stupade i striderna; generalmajoren Ignacio Agramonte y Loynaz, generalmajoren och republikens president José Martí samt generallöjtnanten Antonio Maceo.

El orden de la batalla I (De Playitas a Dos Ríos), 2013 
[Slagets ordning I (Från Playitas till Dos Ríos)]
Digitalt tryck 

Karta över sammandrabbningen vid Dos Ríos (19 maj 1895) där generalmajoren och republikens president Jose Martí stupade. Konstnären har skapat kartan i samarbete med en militärstrateg, en kartograf, en botaniker samt en grupp historiker specialiserade på Kubas självständighetskrig.

El deseo de morir por otros, 2012
[Önskan att dö för andra]
Vapen gjutna i epoxyharts
Samling Museo Nacional de Bellas Artes, Havanna, Kuba

Med verket El deseo de morir por otros vill Reynier Leyva Novo uppmuntra till en kritisk läsning av Kubas starka nationalism. De originalvapen som är förebilderna till dessa avgjutningar tillhörde framstående Kubanska fältherrar, majorer och generaler under 1800-talet. Däribland Carlos Manuel de Céspedes, Calixto García, José Martí, Manuel Sanguily och Máximo Gómez. Dessa personer har utan tvekan en mycket betydelsefull roll i Kubas kollektiva minne. Konstnärens omgestaltning av deras vapen - att gjuta dem i ett genomskinligt material och visa dem som konst i en utställning - får betraktaren att ifrågasätta synen på nationens hjältar.