Alla har rätt till trygghet

2011-06-06 till 2011-09-04

Utställningen är resultatet av andra året av Kulturverkets projekt Forskning är väl ingen konst. I år har temat varit "alla har rätt till trygghet", hämtat från FN:s barnkonvention.

Under det temat har en professor från Umeå universitet, besökt skolor i Umeå för att berätta om sin forskning om hjärntumörer. Två av barnkonventionens artiklar handlar om barnets rätt till trygghet, och Tommy Bergenheims forskning har som mål att göra tillvaron tryggare för dem som blir sjuka. Efter att ha träffat och lyssnat på honom har eleverna, som är mellan 5 och 17 år, funderat på när de känner sig trygga och otrygga, och tillsammans med Kulturverkets konstnärliga ledare har känslor och tankar om hjärnforskning gestaltats i musik, film, dans, ord och bild.