Lost and Found / Queerying the Archive

2010-01-31 till 2010-04-25

I utställningen Lost and Found / Queerying the Archive presenterar tretton internationella konstnärer verk som utifrån ett queerperspektiv gestaltar nya berättelser och alternativa historier.

Kimberly Austin, Cecilia Barriga, Mary Coble, Aleesa Cohene, Michael Elmgreen & Ingar Dragset, Conny Karlsson, Heidi Lunabba, Al Masson, Benny Nemerofsky Ramsay, Flemming Rolighed, Tejal Shah, Ingo Taubhorn.

Hur gestalta kärlek, sexualitet och begär som utelämnats i officiell historieskrivning? Hur dokumentera och bevara känslor och intimitet? I utställningens fotografiska arbeten, installationer, film- och performancer utmanas och synas rådande föreställningar kring sexualitet och kön.

Elmgreen & Dragset låter oss ta del av ett alternativt familjealbum, ett personligt universum bestående av femhundra fotografier, bilder som ger en inblick i ett queerliv baserat på vänskap, kärlek och gemenskap. Andra verk i utställningen är omarbetningar av existerande kärlekshistorier så som de gestaltats i populärkulturen, som Aleesa Cohene och Cecilia Barriga, som utifrån existerande Hollywoodfilmer skapat nya manus där de laddat relationen mellan de kvinnliga karaktärerna  Utställningen berör också det svåra i att utmana sociala normer, som i Blood Script, en maratonperformance, där konstnären Mary Coble låtit rista in homofobiska tillmälen direkt på huden och sedan genom avtryck skapat en serie grafiska blad.