Öppet imorgon: 12–17

Paola Yacoub Michel Lasserre / Nyhetsbrev, Fuseki

2007-09-16 till 2007-11-11

Paola Yacoub Michel Lasserres alltsedan 2002 pågående arbete Newsletter undersöker och kommenterar kunskapsinnehåll och trovärdighet i nyhetsmediernas bild- och textflöde.

I en första samlad presentation av sitt projekt Newsletter visar den libanesisk-franska konstnärsduon Paola Yacoub Michel Lasserre på Bildmuseet fem datoriserade animationer, alla med avstamp i aktuellt nyhetsmaterial. Bilder och texter från globala nyhetsmedier kommenteras, bearbetas, kontextualiseras och omvärderas av konstnärerna.Animationerna bygger på teman som växt fram under arbetet med Newsletter-projektet, utifrån observationer av nyhetsrapportering och bildbruk, historiska jämförelser och tolkningar. Ett exempel är temat Tamils Tigers and Tsunami som uppmärksammar nyhetsrapporteringens sammanblandning av naturkatastrofer och katastrofer orsakade av människan, här konkretiserat med material från Sri Lanka där rapportering om gerillakrig och om tsunamin sammanföll. Konstnärerna har uttryckt det så här: ”Vi utforskar (nyhets)bilden från en skeptisk synvinkel, utifrån det faktum att våra överenskommelser rörande bilder inte längre är giltiga.” Presentationen på Bildmuseet omfattar även temana Hotel Lobbies och Screen Scenes.

Nyhetsbrev, Fuseki är en utställning som kontinuerligt växer fram under hela utställningsperioden. Datoranimationerna, presenterade på plasmaskärmar, premiärvisas vid vernissagen den 16 september. Men under utställningens gång får de sällskap av nyframtagna fotografier och textkommentarer på väggarna runt omkring.

Paola Yacoub, född i Beirut 1966, studerade arkitektur i London och Michel Lasserre, född i Auch, Frankrike, 1947 studerade arkitektur i Paris. Paola Yacoub och Michel Lasserre har samarbetat sedan 1996. Efter många år med Beirut som bas är de nu verksamma i Berlin. Paola Yacoub Michel Lasserre har ställt ut över hela världen med separatutställningar i Paris, Berlin och Barcelona. De är just nu aktuella på 1st Thessaloniki Biennale of Contemporary Art i Thessaloniki, Grekland. På Bildmuseet deltog de 2002 i projektet Samtida Arabisk Bild: Beirut.

Paola Yacoub och Michel Lasserre är årets IASPIS-stipendiater i Umeå och gästkonstnärer under perioden september – november 2007.