Hoppa direkt till innehållet
Öppet 11/3: Digitalt 12-17
Fri entré

Isaac Julien / True North

2007-09-16 till 2007-11-11

Sublim skönhet, poetisk politik och filmisk magi samsas i Isaac Juliens videoinstallation True North som inleder höstsäsongen på Bildmuseet.

Isaac Juliens videokonst förenar skarpsint politisk praktik med sinnlig rikedom och poetisk komplexitet. Han är en konstnär som till lika stor del skapat nya former för filmiska uttryck och visuellt berättande som sätt att gestalta och iscensätta en identitetspolitik, nyläsningar av historien eller maktfrågor. Videoinstallationen True North – visuellt magnifik i trekanalsvideo och surroundsound – hämtar sin inspiration från historien om Matthew Henson (1866-1955), afroamerikansk polarresenär och sannolikt den som var först till Nordpolen, genom Robert Pearys legendariska expedition 1909. Om denna historiska revision – att återge Henson sin rättmätiga plats i historieskrivningen om polarfärderna – är ett syfte och ett uttrycksfullt stråk i True North, så förgrenar sig berättelsen åt många håll i en för Julien karakteristiskt sömlös förening av fakta och fiktion. Exempelvis är det den svarta kvinnliga skådespelerskan/dansaren Vanessa Myrie som får personifiera Henson; en könsförskjutning som ger ytterligare pregnans åt historien. Med Norrbotten och Island som inspelningsplatser är landskapet själv en annan huvudaktör — som arena för människans jakt efter nya erövringar, som plats för kraftmätningen med naturen och med de egna begränsningarna, och som storslaget visuellt drama i sig.

Isaac Julien, född 1960, bor och arbetar i London. Isaac Juliens film och videoproduktion spänner över två decennier och omfattar sammanlagt över 20 verk. Drama-dokumentären Looking for Langston, om poeten Langston Hughes och den s.k. Harlem renässansen, från 1989, var Juliens genombrott i filmvärlden. Young Soul Rebels från 1991 prisbelönades i Cannes. 2001 nominerades Julien till Turner-priset med filmerna The Long Road to Mazatlán (1999) och Vagabondia (2000), båda gjorda i samarbete med Javier de Frutos. Om ett inslag i all Juliens produktion har varit sammanförandet av olika konstnärliga discipliner – film, dans, musik, teater, måleri, skulptur – så har hans senare arbeten främst utforskat och expanderat videoinstallationens språk och uttrycksmöjligheter. I flerkanaliga rikt sammansatta verk som Baltimore, Fantôme Afrique och denna utställnings True North har han fortsatt med att engagera aktuella politiska eller existentiella teman och att expandera film- och videomediets grammatik och potential.

På Bildmuseet visades 2001 en omfattande separatutställning – hans första i Sverige – med Isaac Juliens videos- och videoinstallationer, parallellt med en visning av hans filmer på Umeå Filmfestival.

I anslutning till visningen av True North på Bildmuseet anordnas den 15-16 september symposiet Polar Productions, om aktuell samtida polarforskning inom olika discipliner.

Visningen av True North på Bildmuseet har möjliggjorts genom stöd från Svenska Kommittén för Internationella Polaråret och ingår i programmet för Polaråret 2007-2008.