"False"
Huvudmenyn dold.

Ego-projektet Hagaskolan i Umeå kommun

2005-12-03 till 2005-12-11

Ego-projektet är det första stora bildprojekt i Umeå som involverar åldrar från förskola upp till gymnasiet. Ett urval av elevarbeten samt dokumentationer från projektet visas på Bildmuseets nedre plan under en decembervecka 2005.

Information

Bildläraren på högstadiet vid Hagaskolan, Ewa Anehult Lundberg, är initiativtagare till projektet som fått finansiellt stöd från Prio1. Prio1 står för företagsamt lärande i skolan, och går via Länsstyrelsen som i sin tur får medel från EU. Centralt för arbetet är att knyta kontakter med olika företag, arbeta ämnesintegrerat, att äldre elever lär yngre, och att arbeta från förskolan upp till gymnasiet. Projektet är länsomfattande och har pågått från år 2000 och avslutas 2005.

För att göra projektet genomförbart så medverkar endast en klass från varje årskurs. Flera projektledare är engagerade med olika ansvarsområden: Anna-Stina Wallgren, förskolan. Karin Pettersson och Anna Börjesson, lågstadiet. Monica Bigren, Agneta Östberg och Annika Berglund, mellanstadiet samt Ewa Anehult Lundberg, högstadiet.

Eleverna ska göra en form av en triptyk. De utgår från sig själva och ska gestalta ”jaget” i dåtid, nutid och ett framtidsperspektiv. Eleverna får pröva på olika tekniker som i vanliga fall inte kan erbjudas i den traditionella undervisningen. En klass ur årskurs 7 respektive årskurs 8 ska arbeta på Bildmuseet under fem tillfällen vardera. Eleverna kommer att arbeta utifrån temat "porträtt" där 8:orna jobbar med symboliska porträtt, och 7:orna med roller.

Bildlärarkandidater vid Umeå universitet genomför samtidigt aktiviteter i Bildmuseet och i samråd med Lisa Lundström, konstpedagog vid Umeå universitet och Ewa Anehult Lundberg. Dessutom delas eleverna in i fyra grupper och får pröva två olika aktiviteter per grupp. De två grupperna kommer att växla mellan att fotografera med en hålkamera, och framkalla bilderna i Lärarutbildningarnas fotolabb samt även att lära sig lite grunder om photoshop i Lärarutbildningarnas datasalar.

Till workshopaktiviteterna har också företaget Fotohörnan knutits. Två grupper får vid var sitt tillfälle lära sig mer om kamerateknik och att fotografera med digitala och analoga systemkameror samt se hur framkallning och kopiering går till. Vid det andra tillfället får de vara med om ateljéfotografering lett av en proffsfotograf. Erfarenheterna samlas ihop och redovisas vid sista träffen på Bildmuseet.

Å rskurs F – 6 får träffa konstnärer, gå visningar i Skulpturparken Umedalen, göra egna skulpturer, arbeta med lera, stafflimåleri m.m.

Våren 2005 arbetade flera 9:or i projektet på olika sätt, bland annat genom ett ämnesintegrerat miljötema som kunde följa egoprojektets upplägg. Eleverna fick besöka Dåvamyran samt IL-recycling i Holmsund vilket resulterade i flera korta videoproduktioner.

Ett samarbete genomfördes också med Dragonskolan och med bild- och multimedialäraren Erik Forsell. Fjorton elever fick lära sig photoshop och gjorde tre bilder var som skrevs ut i A2-format. Under hösten har samarbetet fortsatt med ett lika stort antal elever, men denna gång ingår även fyra gymnasieelever från Teknikprogrammet åk 3, som undervisar och lär ut bildhanteringsprogrammet photoshop. Detta är ett samarbete som kommer att fortgå framöver även efter att projektet avslutas denna termin.

Projektet genomförs i samarbete med lärarutbildningarna vid Umeå universitet, Bildmuseet, Umeå Energi, Fotohörnan, Folkuniversitetet, konstnärer och en proffsfotograf.