"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet 24/4: 12–17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Maya Eizin Öijer / Verk 1980 - 2004

2004-10-31 till 2005-01-09

Flicka med rosett i ett hotfullt landskap. Vita näckrosor i en dyig skogstjärn. Hos Maya Eizin Öijer förenas smärta och lust. I en retrospektiv utställning på Bildmuseet presenteras ett femtiotal av hennes verk från perioden 1980 till 2004.

Maya Eizin Öijer rör sig i drömmarnas, fantasins och det undermedvetnas landskap. Hennes bildspråk laddas med symboler som associerar till myter och arketyper. Hon kombinerar olika tekniker som fotografi, måleri, silkscreen och datorbearbetad bild. Tidigt använde hon sig av den massmediala bilden och sammanfogade tidningsklipp med bilder av äldre konstverk. Under 1980-talets postmoderna era refererade hon gärna till konsthistoriska stilar som barock och rokoko, bland annat i serierna Vanitas, Continence och Fragonard.

Tre års vistelse i Tokyo under tidigt 1980-tal fick stor betydelse för Maya Eizin Öijer och hennes konstnärskap. Japanska impulser återkommer i hela hennes produktion – de skarpa kontrasterna mellan uråldrig tradition och extrem modernitet, känslan för den estetiska ytan, mangakultur, närheten mellan erotik och våld.

Eizin Öijers senaste verke präglas av minne och kontemplation. I sviten Vildmark, från 2002, sammanvävs klassiska målningar av nordiska landskap med drömlika fragment av det förflutna. I Spegel I och Spegel II från 2004 kontrasterar två jättelika, skirt vita näckrosor mot det mörka dyiga vattnet i en skogstjärn.

Maya Eizin Öijer (f. 1946) bor och arbetar i Stockholm. Bakom sig har hon studier vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Tokyo University of Art samt ett stort antal utställningar i Sverige och utlandet. Under åren 1994–95 var hon professor vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Utställningen har producerats av och nyligen premiärvisats på Konsthallen, Bohusläns museum. Till den hör en nyutkommen bok om Maya Eizin Öijers konstnärskap, med ett rikt bildmaterial och texter av Lars O. Ericsson, Jan-Erik Lundström och John Peter Nilsson.