"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 12-17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Grönt ljus

2004-11-20 till 2004-12-05

Grönt ljus har sin utgångspunkt i verk av konstnärerna Fia Stina Sandlund, Gisela Schink och Petra Trygg. Tillsammans med inbjudna gäster och publik resonerar under en sen lördagskväll och natt om konst, genusperspektiv och smarta strategier. Diskussionen presenteras i utställningen tillsammans med verk av de tre konstnärerna som alla hanterar genus på sitt specifika och unika vis.

Fia-Stina Sandlund skapar idébaserade verk som analyserar maktstrukturer och normalitetsbegrepp. Hon är en samhällelig infiltratör som agerar både i konstvärlden och media. Några av hennes mest uppmärksammade verk är Gubbslemsaktionen mot Fröken Sverige-tävlingen. Hon genomdrev att en plats namngavs efter hennes utvecklingsstörde bror och hon är skaparen bakom ljudinstallationen Konstnärsklubben. I utställningen visas hennes film Ten steps to the top – the how-to-guide to art success (when born with wrong genitals), en inspirationsfilm för unga tjejer som vill bli konstnärer.

Gisela Schink använder sig av den kvinnliga kroppen som spelplats och har ofta arbetat med den kvinnliga lusten och rätten till sin egen kropp. Hennes lubrikationsbilder i verket Oh – it's a beaver från 1997 har uppmärksammats och i verket Jag orkar inte knulla längre. Vill du ha en väska? som består av 300 väskor fortsätter hon med frågor kring kvinnans lust, sexualitet och sublimeringsmetoder. Båda verken finns med i utställningen.

Petra Trygg tecknar och skissar med en flickas vokabulär. Hennes skisser består av ett tjejigt och frenetiskt tecknande från den lilla flickan till den gamla kvinnans värld. Ofta med inslag av symbolvärldar som ibland kan vara rejält new-ageinspirerade. Strax innan Trygg gick ut Kungliga konsthögskolan i Stockholm 2002 fick hon besök i ateljén av en manlig konstnär som utbrast: ”Men du, kan du inte göra det lite mindre kvinnligt?" Det är också namnet på Petra Tryggs presentation under lördagsnatten. I utställningen visar hon bland annat en gigantisk prinsessa – fem meter bred.

Inbjudna till kvällen är litteraturvetaren Kerstin Munck som samtalar om sin nyutgivna bok Att föda text, Hèléne Cixous med konstvetaren Anna Rådström. Boken är den första på svenska om ikonen inom fransk feministisk teori – Hèléne Cixous – känd för teorier om kvinnors skapande, födelsemetaforer och att föda en text. I boken ställer Kerstin Munch frågan om vad är som gör att Hèlén Cixous begreppsvärld och metaforer fortfarande stöter på ett så stort motstånd. Samtalet har sin utgångspunkt i boken för att diskutera den del av konstnärskapet som använder sig av det självbiografiska men som också förvandlar det till något annat. Kvällens sista samtal Mitt i bilden börjar kring midnatt med Bildmuseets intendent Brita Täljedal. Hon lyfter fram Hannah Wilkes konstnärskap genom att anknyta till den retrospektiva utställning som visades 1999.

I samarbete med Institutionen för konstvetenskap, Konsthögskolan och Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk vid Umeå universitet.