"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet 24/7: 12–17
Fri entré
Huvudmenyn dold.

Anna Sjödahl / En donation

2002-09-15 till 2002-10-13

Konstnären Anna Sjödahl (1934-2001) angav i sitt testamente Bildmuseet som en av fyra mottagare av verk ur sin konstnärliga kvarlåtenskap. Tre verk – målningarna Gästabudet (1986) och Utsikt vid Stjälkhammar skola, Uknadalen (1990) samt en mapp med 5 st oljekritteckningar (1995) – tillföll hösten 2001 Bildmuseet. Donationen visas i en utställning på Bildmuseet 15.9-13.10 och kommer därefter att placeras i Umeå universitets lokaler.

Anna Sjödahl var bosatt i Stockholm men arbetade under ett par perioder, 1991 och 1993-94, som adjungerad professor vid Konsthögskolan i Umeå. 1994 visade Bildmuseet en separatutställning med hennes konst. Tiden i Umeå var enligt Anna Sjödahl själv, en av de värdefullaste i hennes konstnärskap. Hon uppskattade mycket kontakten med eleverna och bibehöll den sedan hon lämnat skolan.

Ett genomgående tema i Anna Sjödahls konst är familjen och det sociala och politiska ställningstagandet. Med stor intensitet och ofta med mild humor har hon formulerat sin samtids mångfald och puls. I arbeten från 1960- och 70-talen har hon bland annat beskrivit sina erfarenheter som konstnär och ensamsående fyrabarnsmamma i ett konstliv som fortfarande präglades av manliga bohemer. Vår i Hallonbergen, 1973, som parafraserar Munchs Skriet är en av de framträdande ikonerna i svensk nittonhundratalskonst.

Under 1980- och 90-talen förändras familje- och tidsperspektivet. Diskussionen om livets sociala dimension för Anna Sjödahl på ett nytt plan och i en annan riktning. Klassiskt sköna är de stora målningar som tillkommit vid Uknadalens sluttningar, på gränsen mellan Småland och Östergötland, där hon och livskamraten, konstsnickaren Thomas Tempte hade sommarateljé..