"False"

Pressmeddelanden 2015

Nisrine Boukhari / Wanderism is a State of Mind
Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015

​På söndag 22 november öppnar Bildmuseet nya utställningar på flera våningsplan. En av de tre utställningarna är Nisrine Boukharis Wanderism is a State of Mind. Bakom den dubbeltydiga utställningstiteln ligger det faktum att konstnären har lämnat sitt hemland Syrien, förflyttar sig från plats till plats och ser sitt eget sinne som sin stat.

The World was Flat
Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015

Utställningen The World was Flat, som invigs på Bildmuseet 22 november, presenterar samtida konst som utforskar idéer om tid och rum. Det kan handla om astrologins makt eller shamaner som förmedlare mellan rationellt och övernaturligt, men också om människans önskan om ordning och logiska förklaringar till fenomenen.

Julio Le Parc / Lumière
Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015

I dialog med dagens digitala konst har Julio Le Parcs banbrytande verk fått ny aktualitet och hans kinetiska arbeten visas i utställningar världen över. Utställningen på Bildmuseet som öppnas 22 november - Le Parcs första separatutställning i Skandinavien - fokuserar på en av de viktigaste aspekterna av hans konstnärskap: fascinationen över skiftande ljus.

John Akomfrah / Vertigo Sea
Pressmeddelande   •   Okt 13, 2015

Media hälsas välkommen till Bildmuseet för en förhandsvisning av John Akomfrahs nya trekanaliga filminstallation Vertigo Sea, en meditativ skildring av människans relation till havet. Som första turnéplats efter premiären på årets Venedigbiennal visas den på Bildmuseet i ett samarbete med BAC-Baltic Art Center.

Mien Meo Mieng / Samtida konst från Vietnam
Pressmeddelande   •   Maj 29, 2015

Sommarens stora utställning på Bildmuseet är den mest omfattande presentationen hittills av vietnamesisk konst i Sverige. Den fyller Bildmuseet med samtida skulptur, video, måleri, teckning och installation och har producerats i samarbete med Tran Loung, en av Vietnams mest framstående kuratorer. Välkommen till pressvisning på torsdag 11 juni kl 10:00.

Sverigepremiär för John Akomfrah's Vertigo Sea
Pressmeddelande   •   Maj 27, 2015

BAC-Baltic Art Center och Bildmuseet, Umeå universitet, är stolta över att presentera sitt samarbete för att stödja produktionen av John Akomfrahs Vertigo Sea som just nu visas på den 56e Venedigbiennalen All the World's Futures, kuraterad av Okwui Enwenzor. Som andra utställningsplats efter biennalen kommer verket att visas på Bildmuseet med vernissage den 25 oktober 2015.

Konsthögskolan 2015 / Between the Devil and the Deep Sea
Pressmeddelande   •   Maj 01, 2015

På lördag 16 maj kl 14:00 öppnar Bildmuseet årets examensutställning av avgångsstudenterna på masterprogrammet vid Konsthögskolan i Umeå. Varmt välkommen till pressvisning av utställningen på onsdag 13 maj kl 10:00. De fjorton konstnärerna finns på plats för att presentera sina verk.

Årets svenska bilderbok / Dom som är kvar
Pressmeddelande   •   Mars 01, 2015

Dom som är kvar av Karin Saler och Siri Ahmed Backström har utsetts till årets svenska bilderbok. Författarna tar emot priset under Littfest - Umeås internationella litteraturfestival, och originalbilder ur boken presenteras i en utställning som öppnas på Bildmuseet på söndag 15 mars.

The Spaces Between / Samtida konst från Havanna
Pressmeddelande   •   Feb 06, 2015

Hur är livet på Kuba idag, bortom de senaste månadernas rubriker om tinande internationella relationer och storpolitiska löften om lyfta handelsembargon? Kan konsten spegla ett samhälle? På söndag 22 februari öppnar Bildmuseet en utställning med samtida konst från Havanna.

Senast uppdaterad: 2022-05-03