Konsthögskolan Umeå / Twenty Twelve (as we know it)

2012-05-19 till 2012-06-06

Sara Alfredsson, Joakim Hansson, In Chul Jung, Sofia Karlström, Frida Krohn, Bahareh Mirhadi, Laura Piasta, John Söderberg, Malin Tivenius.

Årets masterutställning från Konsthögskolan är kuraterad av Aileen Burns och Johan Lundh. Här är deras text om utställningen:

"It's the End of the World as We Know It", sjöng R.E.M. på radio och TV i mitten av 1980-talet. Låten släpptes några år före järnridåns fall och Sovjetunionens kollaps, och fick nytt liv i samband med sammanbrottet. Det var en tumultartad tid där undergångsscenarier och optimism blandades om vartannat. R.E.M.s sång kanaliserar det sena 80-talets skräckblandade optimism med en refrängen som avslutas med orden "and I Feel Fine". När det nu står 2012 i våra kalendar står världen återigen inför komplexa utmaningar och betydande hot.

Belägen vid Umeälvens strand ligger den nya konsthögskolan vid sidan av det likaledes nya Bildmuseet, Arkitekthögskolan och Designhögskolan. I år flyttade Konsthögskolan in i sina första specialbyggda lokaler bredvid Bildmuseet. Detta nya Konstnärliga Campus kommer att skapa ett stort intresse för Umeå, i Sverige, Europa och världen. Tyvärr kommer 2012 att bli det sista året då studenter utanför EU kan studera avgiftsfritt i Sverige. Den mångfald av perspektiv och språk som denna magisterutställning representerar riskerar därmed att gå förlorad.

För ett ögonblick formade vi en tillfällig gemenskap, som kopplade historiska skeenden med samtiden och ännu inte realiserade verkligheter. Det här är tjugohundratolv, som vi har lärt känna det.

Verk av magisterstudenterna visas även på Konsthall C i Stockholm 9-21 juni 2012. De båda utställningarna är organiserade och katalogen redigerad av curatorerna Aileen Burns och Johan Lundh i samarbete med studenterna själva, vilka i sin tur har handletts av professor Florian Zeyfang under två år. Katalogen består av samtal mellan konstnärerna och curatorerna eller en person som de själva valt, samt texter av prefekt Roland Spolander och Florian Zeyfang. Publikationen innehåller även multiplar i en begränsad upplaga som konstnärerna själva skapat. Katalogen och webbsidan för Twenty Twelve (as we know it) är designad av Leaky Studio, Berlin.