The Film Art of Isaac Julien / Filminstallationer

2001-09-16 till 2001-11-11

Bildmuseet visar en stor utställning med den brittiske filmaren och konstnären Isaac Julien (f 1960). Det är en omfattande retrospektiv som presenteras i samarbete med Center for Curatorial Studies Museum i New York.

I utställningen ingår fem filminstallationer; Three (1996-1999), The Long Road to Mazatlàn (1999), The Attendant (1993), Trussed (1996) och Three (The Conservator´s Dream) (1996-1999). Julien arbetar ofta med dubbla eller trippla filmprojektioner som både upplöser och fördjupar berättelsen, nästan som ett slags rörliga fotografiska triptyker. Verken är känsliga och exakta, sensuella och brutala, med en oerhörd lyhördhet för färg, rörelse och arkitektur. Julien, själv svart och homosexuell, intresserar sig främst för frågor kring identitet, sexualitet och ras.

Det är första gången Isaac Juliens arbeten visas i Sverige och utställningen kommer att bli mycket uppmärksammad. Konstnären har nyligen nominerats till det prestigefyllda Turnerpriset för 2001 och Umeå har just utsetts till Sveriges gayvänligaste stad av RFSL.

I samarbete med Umeå Internationella Filmfestival 13-20 september visar Bildmuseet fyra av Juliens tidigare filmer som inte ingår i själva utställningen: den i Cannes prisbelönta Young Soul Rebels (1991), Frantz Fanon: Black Skin, White Mask (1996) om kulturteoretikern Frantz Fanon, Looking for Langston (1989) om poeten Langston Hughes samt dokumentären The Darker Side of Black (1994) med bl a Ice Cube.

Bildmuseet anordnar dessutom ett antal föreläsningar om ämnen som Juliens konstnärskap berör; bl a postkolonial teori, etnicitet och sexualitet. I samarbete med RFSL Umeå anordnas en dansföreställning samt en debattkväll kring den statliga utredningen om barn i homosexuella familjer.

Julien innehar en gästprofessur på Harvard University och till hans övriga filmproduktion hör även kortfilmer, dokumentärer och musikvideos för bl a Peter Gabriel, Youssou N'Dour och Des'ree. Han bor och arbetar i London.

Till utställningen hör en katalog med essäer av David Deitcher och David Frankel.

Isaac Julien deltar vid pressvisning och vernissage.

Utställningen visas med stöd av: The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, The Rockefeller Foundation, The Peter Norton Family Foundation och The British Council.