Elin Már Øyen Vister / Cirkelns historia berättar

Elin Már Øyen Visters performance Cirkens historia berättar/Gievlien mujttalis mujttale äger rum längs Umeälven/Ubmejen Jiännuo nära Bildmuseet. De fornnordiska nornorna Urd, Skuld och Verdandi väcks från en 1000-årig djup sömn och inser de vilken förstörelse kolonialisering, industrialisering och ekologisk kris har inneburit för Sápmi och dess omgivningar. De kallar på de samiska gudinnorna Sáráhkká, Juoksákká och Uksáhkká för att be om förlåtelse och sammanhållning för rädda moder Jord.

Idé:  Elin Már Øyen Vister (Norge) i samarbete med
Katarina Barruk ( Sápmi/Sverige), Natali Abrahamsen Garner (Norge) och  Sara-Helén Persson ( Sápmi/Sverige)
Jojkare: Katarina Barruk och Sara-Helén Persson
Sångare: Natali Abrahamsen Garner och Elin Mar Øyen Vister
Koreografi: Marianne Skjeldal (Norge) i samarbete med Elin Mar Øyen Vister
Kostym:  Tokyo Twins - Anne Ødegård (Norge) och Simon Daniel Tegnander (Norge)

Performanceverket är inspirerat av en kommande försoningsprocess mellan samer och den norska staten. Det handlar om Ubmejen jiännuo/Umeälven förr, nu och i framtiden, och kopplar älven till den umesamiska historien med öst-västliga förflyttningar från Ubmeje över den konstruerade riksgränsen över till den norska sidan.

Cirkelns historia berättar framför sången och mantrat ur det polyfona röstarrangemanget i Elin Már Øyen Visters 8-kanaliga ljudinstallation med samma titel, skapad för Bildmuseets pågående utställning Ekologins visionärer. Elin Már Øyen Vister har skapat performancen för Rum för performance med stöd från Bildmuseet, NBK och OCA - Office for Contemporary Art Norway

Elin Már Øyen Vister (f. 1976) är en norsk konstnär och kompositör baserad i Røst, Nordland/Sápmi. Med en bred bakgrund inom ljud och musik - som DJ och producent, med fältinspelningar och radio - arbetar Øyen Vister inom flera konstnärliga discipliner. Hen intresserar sig för lyssnandet som konstnärlig praktik, som ett sätt att komponera och att uppfatta och uppleva världen, och arbetar helst platsspecifikt. Genom att lyssna på havet, himlen, fåglar, berg, byggnader och människors muntliga och nedskrivna historier vill Øyen Vister inkludera både det mänskliga och det icke mänskliga, det talade och det outtalade, i naturkulturen som vi lever i. Hens arbete bryter med den västliga hegemonins berättelser som har satt människan i centrum, och fokuserar istället på landskapets inneboende historier och kunskap.