Amar Kanwar / The Sovereign Forest

"Om ett brott fortsätter att begås trots enorma mängder bevis, är då brottet eller beviset osynligt eller är båda synliga men inte sedda?"

- Amar Kanwar

Genom konsten erbjuder The Sovereign Forest alternativa sätt att förstå brott, politik, mänskliga rättigheter och ekologi. Utställningen ställer frågor om poesins giltighet som bevis i en rättegång, om seende, medkänsla och självbestämmande - allt samlat i en konstellation av filmer, texter, processer, böcker, fotografier, objekt och riskorn.

Den indiska konstnären och filmskaparen Amar Kanwar har uppmärksammats för sina filmverk och installationer om maktens, våldets och rättvisans politik. Utställningen The Sovereign Forest har han arbetat med under många år, i ett löpande samarbete med aktivisten och redaktören Sudhir Pattnaik och den grafiska formgivaren Sherna Dastur. I över ett decennium har Kanwar filmat ingrepp som förändrat och för alltid förstört delar av landskapet i Odisha, en delstat i Indien som sedan 1990-talet har varit ett slagfält för markutveckling och förflyttningar. Konflikter om användningen av jordbruksmark, skogar, floder och mineraler mellan lokalbefolkning, delstatsregering och företag, har resulterat i en oförutsägbar och dold våldsregim.

Tvångsförflyttningar av ursprungsbefolkning och bönder har varit en brutal vardag i Odisha ända sedan 1950-talet. De senaste femton åren har bergskedjor, vildmark och jordbruksmark sålts och hyrts ut för kommersiell användning av gruvbolag och andra företag. En ny och ekonomistiskt inriktad regering gjorde det möjligt att ta bort restriktioner i lagen och andra byråkratiska hinder. Förändringarna gjorde det lättare att förvärva mark och gödde korruptionen inom politiska partier, myndigheter och domstolsväsende. Snart väcktes ett lokalt motstånd från bönder, fiskare och ursprungsbefolkningar i området. Denna uthålliga och oftast fredliga motståndsrörelse har anförts av starka lokala ledare, då och då med stöd av aktivister från städerna. Genom att berätta om sina erfarenheter har de möjliggjort en lokal debatt om utveckling, industrialisering och återställande av landskapet. De har motarbetats av polisen och utsatts för våld av lokal maffia anlitad av politiker eller företag, till exempel vid demonstrationerna mot bauxit- och aluminiumföretagen i Kashipur, mot det koreanska stålföretaget POSCO och industrigruppen TATA i Kalinga Nagar.

I utställningen The Sovereign Forest ingår filmen The Scene of Crime (2011) med bilder av ett landskap just innan det ska utplånas. Nästan varje scen i filmen är tagen inom något av de områden i Odisha som föreslås för industrianvändning och håller på att köpas upp av myndigheter och företag. The Counting Sisters and Other Stories (2011), The Prediction (1991-2012) och The Constitution (2012) är tre stora handgjorda böcker, var och en av dem med en film projicerad på sina sidor. Böckerna innehåller berättelser skrivna av Kanwar och bitar av "bevis" som bäddats in i papperet: bitar av fiskenät, klädesplagg, tidning, riskorn och betelblad. Besökaren uppmuntras att bläddra i böckerna och ta del av historierna.

The Sovereign Forest gestaltar omfattningen av det bedrägeri och stora påfrestningar som befolkningen i Odisha har utsatts för. Utställningen ställer kritiska frågor, som: Hur ska vi förstå de brott och konflikter som omger oss? Vem definierar vad som är bevis? Kan en illusion vara mer sann än ett faktum? Kan "poesi" användas som "bevis" i en rättegång? Hur upptäcker vi, förstår och minns försvinnanden? Hur gör vi för att titta en andra gång?

Konstnären och filmskaparen Amar Kanwar (f. 1964) är född och verksam i New Delhi, Indien. Hans verk har presenterats på en mängd internationella filmfestivaler, konstbiennaler och museer över världen. I år medverkar han till exempel för fjärde gången i rad på documenta, en av världens mest prestigefulla konstutställningar som arrangeras vart femte år i Kassel, Tyskland.

The Sovereign Forest har producerats med stöd av Samadrusti, Odisha, Indien; Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Wien, Österrike; Centre Pompidou, Paris, Frankrike; Yorkshire Sculpture Park, Storbritannien; Public Press, New Delhi, Indien; och dOCUMENTA (13), Kassel, Tyskland. Tack till Marian Goodman Gallery, New York.